NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ
خَلَفٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْأَعْلَى
حَدَّثَنَا
سَعِيدٌ عَنْ
قَتَادَةَ
عَنْ
الْحَسَنِ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ
سَمُرَةَ
نَحْوَهُ
قَالَ
فَكَفِّرْ
عَنْ
يَمِينِكَ
ثُمَّ ائْتِ
الَّذِي هُوَ
خَيْرٌ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
أَحَادِيثُ
أَبِي مُوسَى
الْأَشْعَرِيِّ
وَعَدِيِّ
بْنِ حَاتِمٍ
وَأَبِي
هُرَيْرَةَ
فِي هَذَا
الْحَدِيثِ
رُوِيَ عَنْ
كُلِّ
وَاحِدٍ مِنْهُمْ
فِي بَعْضِ
الرِّوَايَةِ
الْحِنْثُ قَبْلَ
الْكَفَّارَةِ
وَفِي بَعْضِ
الرِّوَايَةِ
الْكَفَّارَةُ
قَبْلَ
الْحِنْثِ
Katâde, Hasen'den o da
Abdurrahman b. Semüre'den (önceki 3277.) hadisin benzerini rivayet etmişlerdir.
Katâde,-(bu rivayette,
öncekinden farklı olarak Rasûlullah (s.a.v.'in);
"Yemininden dolayı
keffaret öde, sonra o hayırlı olanı yap" (buyurduğunu) söyledi.
Ebü Dâvûd dedi ki: Ebû
Muse'l-Eş'arî, Adiyy b. Hâtem ve Ebû Hureyre'nin hadisleri bu hadisin
manasındadır. Bunlardan her birinden (yapılan) bazı rivayet (ler)de; yemini
bozmak keffaretten önce, bazılarında ise keffaret yemini bozmaktan öncedir.
İzah:
Bu rivayet, öncekinin
farklı bir naklidir. O rivayeti, Hasen'den aktaranlar, Yunus ve Mansur'dur.
Bunu Hasen'den rivayet eden ise Katâde'dir.
Ancak bu rivayetin
tekrarına esas sebep senetteki farkhlıkdan ziyade, metindeki farklılık olsa
gerek. Çünkü, önceki hadiste, Hz. Nebi (s.a.v.) Abdurrahman b. Semüre'ye; önce
daha hayırlı olanı yapmasını (yemini bozmasını) peşinden keffareti
zikretmiştir. Bu rivayette ise, önce yemin keffaretini ve daha sonra hayırlı
olanı yapmasını emretmiştir.
Ebû Dâvûd da hadisin
sonundaki ta'Iikinda, bu konuda Ebû Mûse'l-Eş'arî, Adiyy b. Hâtem ve Ebû
Hureyre'den hadis rivayet edildiğini, bu rivayetlerin bir kısmında önce
keffaretin sonra yemini bozmanın bir kısmında da aksinin zikredildiğini
söyler.
Ebû Davud'un işaret
ettiği bu rivayetlerden, Ebû Musa'ya ait olanı; Buharî, Müslim ve Ebû Dâvûd'da;
Adiyy b. Hâtem ve Ebû Hureyre'ye ait olanları da Sahih-i Müslim'dedir.